Persbericht tips

Om uw persbericht zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor uw lezers, heeft Actuele Persberichten een aantal tips voor u om een optimaal persbericht te schrijven. Omdat u, en wij natuurlijk ook, willen dat uw stuk zo aantrekkelijk mogelijk wordt geschreven geven wij u graag een aantal handvaten mee. Op deze manier trekt u veel meer bezoekers naar uw eigen website!

Tips

  • Het belangrijkste om in uw achterhoofd te houden is dat een persbericht een nieuwsbericht is en absoluut géén advertentie of verkoopbericht! Schrijf uw persbericht dan ook niet in de zogenaamde reclametaal, maar baseer de inhoud op feiten!
  • Het persbericht dient een hoge nieuwswaarde te hebben.
  • Een duidelijke vermelding van de plaats en tijd is een absolute vereiste.
  • Een goed persbericht bestaat uit drie duidelijke onderdelen. Een persbericht heeft;
  • Een kop; In één zin moet duidelijk worden waar uw persbericht over gaat, een duidelijke boodschap moet hier al geformuleerd worden.
  • Een intro (lead); In deze intro moet het wie, wat, waar, wanneer en waarom duidelijk worden. De intro telt maximaal tussen de 30 en 50 woorden.
  • De uitwerking; De uitwerking op de intro. Vermeld hier nogmaals het belangrijkste nieuws van het persbericht, maar begeleid dit stuk met verdere achtergrondinformatie en toelichting.
  • Een persbericht telt nóóit meer dan één A-4tje!
  • Voorkom dubbele informatie in uw persbericht, en kijk daarbij ook eens naar uw woordgebruik. Als u ziet dat er teveel herhaling van bepaalde woorden wordt gebruikt kunt u beter op zoek naar synoniemen of andere verwijzingen.
  • Gebruik in uw schrijftaal de tegenwoordige tijd, in de actieve vorm.
  • Een combinatie van zakelijke en persoonlijke informatie leest voor de ontvanger het prettigst. Een goed idee is om quotes van betrokken personen te gebruiken om uw persbericht  meer levendig te maken.