Banken en fauteuils in het bedrijfsleven.

0

Fauteuils en banken zijn er in legio uitvoeringen, je hebt hoge, lage, harde, zachte, brede smalle, bestaande uit diverse componenten, alleenstaande, bedoeld voor even bij te kletsen of voor serieus overleg. Kortom voor ieder wat wils en voor iedere gelegenheid een ander soort model en een andere uitstraling en zo niet kun je ze desnoods nog op maat laten maken.

Banken zie je vaak bij de receptie van een bedrijf of in het kantoor van de directeur maar sinds Het Nieuwe Werken steeds meer wordt ingevoerd zien we de bank en ook de fauteuil terug op de gewone werkvloer binnen de organisatie. Behalve de Oorstoel zien we nu ook loungefauteuils volgens geheel nieuwe ontwerpen en zijn ze niet alleen meer bedoeld om in te luieren maar worden ingezet voor een serieus overleg met de klant of collega.

Het mooie van het wisselend gebruiken van de traditionele bureaustoel en de loungebanken en fauteuils is dat mensen meer bewegen. Er wordt even gewisseld van plaats waardoor men gaat lopen en dat is ergonomisch gezien een prima ontwikkeling. Iemand is immers gemaakt om langdurig te blijven zitten. Afwisselen van werkhouding stimuleert het concentratievermogen omdat het lichaam actief wordt geprikkeld.

Interpolis is het eerste bedrijf geweest waar loungefauteuils werden ingezet en wisselend werken werd gestimuleerd. Momenteel is het redelijk ingeburgerd en zien je zelfs bij de belastingdienst fauteuils staan waar veelvuldig gebruik van wordt gemaakt. Wel zijn sindsdien de meubelstukken veranderd van vorm, ze zijn vaak kleiner geworden en moderner omdat ze meer gezien mogen worden en deel uit zijn gaan maken van de werkomgeving. Dit resulteert in meer kleur, vorm en dus ook meer emotie.

Kantoren worden huiselijker, kantoortuinen zijn haast nergens meer te bekennen. Hiermee is onderscheid ontstaan en kunnen bedrijven hun eigen identiteit profileren. Kleur, hoogte en breedte van de bank of fauteuil zeggen iets over het imago, moeten aansluiten bij het logo en de sfeer die een firma wil oproepen bij klanten en medewerkers. Het is dan ook erg mooi om ergens binnen te lopen waar de architect 1 of meerdere fauteuils heeft gebruikt als blikvanger en toch de rust heeft bewaard inde ruimte waar je meteen de sfeer proeft die binnen de organisatie heerst.

Share.

About Author

Comments are closed.